Bidadari Dunia Mencari Cinta Sejati-Nya

Aku seorang manusia
seorang wanita
secantik-cantik perhiasan dunia yang dijadikan Allah
yang bernaung di bawah rimbunan rahmat
dan kasih sayang
yang punya jiwa sebesar jiwa pejuang
... mujahidah menjadi impian
syahid menjadi idaman

Aku seorang isteri kepada insan bergelar suami
keredhaannya menjadi kerahmatan Ilahi
dalam hati sentiasa terpahat
kecekalan serta semangat
Sumaiyah, Masyitah dan Aisyah
walau merempuh duri rintangan
walau maut menggamit datang
namun cintaku pada Ilahi tak mungkin hilang

Walau tidak setulus Mutiah
atau setabah Aisyah dan Khadijah
namun jauh di sudut hati
janjiku untuk berbakti
hanya papan dan bumi pemisah diri

Aku jua seorang ibu
pada putera dan puteriku
pembentuk akhlak dan syaksiah
di bahuku terpikul segunung amanah

Di luar gelanggang rumahku
aku pendidik anak bangsaku
penuh jerih menimba ilmu
mengharap redha dan bimbanganku

Pun begitu masih ku cari
ruang dan waktu
untuk rumahtanggaku
untuk suamiku
untuk anak-anakku

Suami yang ku hormati
dalam dirimu ada sesuatu yang aku tak mengerti
adakalanya kau nyalakan obor semangatku
kau pembimbing jalan perjuangan
tapi...
adakalanya kau bagaikan tembok penghalang
penghadang antara aku dan perjuangan

jua adakalanya bila kebuntuan mencari penyelesaian
dalam mehnah dan ujian
Ingin saja aku nokhtahkan perjalanan
mematikan diri dalam jamaah
mematikan diri dalam harakah

Namun...
aku tidak akan mengalah
kerana aku punya prinsip jamaah
akan ku rempuh segala mehnah
akan ku didik diri ini menjadi tabah

Wahai suamiku
bukan ku pinta emas dan intan
sutera mahal menyaluti badan
hanya yang amat ku impikan
secabis pengertian dan keredhaan

Mengertilah...
aku ingin menjadi mujahidah
yang tabah lagi solehah
yang hanya akan ku temui bersama jamaah
dalam ikatan ukhuwah Islamiah
hidup ini menjadi indah

Tuhanku...
insan kerdil ini amat mengharapkan-Mu
menagih setitis embun rahmat-Mu
berikanlah kekuatan kepadaku
berikanlah pengertian kepada suamiku

Tuhanku...
Dalam dakapan kasih sayang-Mu
segala ujian mudah bagiku
dalam renungan sifat-Mu yang rahmah
segala yang susah menjadi mudah
karena ku sedar
jalan untuk ke syurga amatlah sukar

Tuhan
bersama sendu dan tangisan
itulah ujian penguji keimanan
jangan Engkau gelincirkan diri ini
setelah engkau tunjukkan jalan
istiqamahkan perjuangan
teguhkan iman dan kesabaran
mujahidah solehah menjadi idaman....

InsyaAllah....

Aamiin Allahumma Aamiin....

♥ Salam Ta'aruf Fillah ♥




Share your views...

0 Respones to "Bidadari Dunia Mencari Cinta Sejati-Nya"

Posting Komentar

 

© 2015 CATATAN HAMBA ALLAH

This blog run on iThesis Theme & hosted by Blogger